Voorbeeld logo 2 van de 2 van de maand november 2020.
In dit artikel bespreek ik mijn tweede logo van mijn twee favoriete logo’s van de maand november 2020 die ik gemaakt heb. Ik bespreek het logo zelf, de illustratie, het idee achter het logo, de kleuren en de symboliek.
Verder zal ik in grote lijnen de stappen bij langs lopen die ik genomen heb om dit logo stukje bij beetje in elkaar te zetten.
Het tweede logo van deze maand is het Bluprint logo!
Type logo: Typografisch woordmerk, omkaderd.
Lettertype: Sans Serif.
Kleuren: Twee verschillende tinten van standaard blauw.
Bron: Oefen logo, cursus.

Inleiding.
Dit logo heb ik gemaakt naar aanleiding van het volgen van een cursus logo design waarbij dit logo een oefenopdracht is. Het was de bedoeling om naar aanleiding van een vragenlijst het logo te maken met de aanwijzingen die de fictieve klant heeft meegegeven.
Bluprint is een bedrijf dat 3D architectuur software maakt, dit is dus het thema van het logo. Uit de vragenlijst bleek dat het een typografisch logo moest worden dus zonder centrale illustraties. Bij een typografisch logo kunnen de letters zelf gebruikt worden of zelfs vervangen worden door een illustratie terwijl de suggestie van de letter herkenbaar blijft. Qua kleuren mochten twee verschillende kleuren blauw worde gebruikt.
Het idee achter het logo.
Het idee achter het Bluprint logo is door middel van de l en r te veranderen in illustraties zo bepaald gereedschap weer te geven. Namelijk een meetlat en een passer. Deze worden gebruikt in het tekenen van een blauwdruk, dit thema heb ik toen verder benadrukt door de kleuren en het vierkante kader eromheen.
Kleuren.
De twee beschikbare kleuren die de klant heeft gekozen zijn twee kleuren blauw, de precieze tinten blauw werden niet voorgeschreven. Ik heb gekozen voor twee basiskleuren blauw, dat zijn kleuren uit een beperkte lijst die standaard gegeven worden als opties in het programma Adobe Illustrator. Het idee achter basiskleuren is het simuleren van een ouderwetse blauwdruk. Het aantal mogelijke kleuren was zonder software en moderne printers beperkter dan nu. Het logo komt het best tot z’n recht op een witte achtergrond doordat de kleur wit het idee van een blauwdruk compleet maakt.
Ik heb kort nagedacht of ik de letters wit wilde maken maar dat zou het maken van illustraties lastiger maken, bovendien was wit geen kleur die de klant wenste te zien in het logo zelf.
Lettertype.
Het lettertype dat ik heb gekozen heeft een blok stijl. Het ziet er een beetje uit alsof de letters met een meetlat gemaakt zijn en zo efficiënt mogelijk op het papier moeten komen. Een soort van industrieel idee wat volgt uit het blauwdruk thema.
Symboliek.
De symboliek zit in dit logo vooral in de meetlat en de passer die de letters vervangen. Verder wordt door het gebruik van twee basiskleuren aan de oude blauwdruk op papier gerefereerd. Met het rechthoekige kader wordt papier uitgebeeld. Het bloktype lettertype voegt daar nog een zelfde element aan toe.
De illustraties zelf worden uitgebeeld door het variëren van de twee kleuren blauw binnen de vorm van de illustraties zelf.
De opbouw van het logo in stappen.
Dit logo heb ik gemaakt volgens alle stappen voor het maken van een logo die ik opgesomd heb in het basis blog artikel over logo design.
De brainstormfase, als eerste heb ik een moodboard gemaakt met verschillende logo’s van vergelijkbare bedrijven, afbeeldingen van gerelateerde onderwerpen en dergelijke. Daarna heb ik met behulp van het moodboard een mindmap in elkaar gezet. Een mindmap is zo’n typisch overzicht bord met het onderwerp in het midden en daaraan onderwerpen die erbij horen met strepen verbonden. Toen dat klaar was heb ik een tijd lang nagedacht over de mogelijkheden die uit de brainstormfase kwamen.

Mindmap

Schets.
Nadat ik een keuze had gemaakt voor het meetlat en de passer ben ik gaan schetsen. Als beginnend schetser was het lastig om een schets heel ver uit te werken, maar er was een duidelijk basis gelegd waarmee ik verder kon. Na de schetsen gescand te hebben ben ik begonnen met het overtrekken van die schetsen met de ‘pen tool’ in Adobe Illustrator.

De volgende stap was een keuze maken uit een aantal lettertypes die ik gekozen had als mogelijke kandidaten. Het waren er eerst vier, maar op de afbeelding zijn nog de laatste twee te zien. Het is uiteindelijk de eerste geworden.

Het maken van de meetlat was een kwestie van wat lijnen aan de letter L toevoegen en een letterdeel in een andere kleur zodat het een driehoek werd.

Toen ik de passer op de plek van de R neerzette bleek dat de schets niet in het geheel paste.
Dit oplossen vereiste wat improvisatie. Op de afbeelding is te zien dat ik besloot de letter R te gebruiken als basis net als dat ik met de letter L had gedaan. Door het toevoegen van elementen van de passer, zij het nu in blokkerige vorm, het langer maken van de rechter onderkant en het omvormen van de linker onderkant in een punt kreeg geleidelijk vorm. Van de rechter onderkant heb ik uiteindelijk een potloodpunt gemaakt waarmee de R een passer is geworden.

Het logo moest volgens de fictieve klant een omkaderd logo worden dus heb ik om te beginnen de onderste streep toegevoegd. Op de afbeelding is te zien hoe de driehoek op de streep staat als mogelijk alternatief.
Omdat de klant alleen twee kleuren blauw wilde zien heb ik het hele woord ingekleurd met de kleuren blauw die ik voor het gemak gepakt had voor de driehoek. Ik had nog geen keuze gemaakt of ik de driehoek op de lijn wilde of niet.

Met het kader er bijna omheen heb ik nog geprobeerd of ik de passer vorm iets beter naar voren kon laten komen. Dit vond ik niet echt een toevoeging en het maakt het logo erg druk. En ik heb tenslotte gekozen om de driehoek niet op de onderste lijn te leggen omdat het alles een beetje asymmetrisch leek te maken. De onderste twee voorbeelden zijn volgens mij identiek en alleen het voltooide kader mist er nog.
De kleuren die ik op het begin maar ter voorbeeld heb gepakt bleken toevallig de kleuren die ik het beste bij dit logo vond passen. En daarmee was dit logo voltooid en klaar om aan mijn portfolio toe te voegen.
Slotwoord.
De reden dat dit logo het logo van de maand is geworden is omdat het een van mijn eerste logo’s is die ik aan de hand van een vragenlijst van een fictionele klant heb gemaakt. Ook is het als beginnend logo designer het maken van een illustratie nog wel het meest ingewikkelde deel van het proces en ik ben blij hoe het uiteindelijke resultaat op papier is gekomen. Ik ben erg blij met het resultaat en dit logo gaat zeker nog een tijd lang te zien zijn in mijn portfolio.
Bedankt voor het lezen van dit blog.
Tot de volgende logo van de maand, dan bekijken we het logo van de maand december 2020!
