Logo 1 van de 2 van de maand januari 2021.
In dit artikel bespreek ik mijn eerste logo van mijn twee favoriete logo’s van de maand januari 2021 die ik gemaakt heb. Ik bespreek het logo zelf, de illustratie, het idee achter het logo, de kleuren en de symboliek.
Verder zal ik in grote lijnen de stappen bij langs lopen die ik genomen heb om dit logo stukje bij beetje in elkaar te zetten.
Het eerste logo van deze maand is het logo Musical Coffee!
Type logo: Icoon.
Lettertype: Geen.
Kleuren: Zwart/wit en grijs.
Bron: Dit is een oefenlogo dat ik zelf heb bedacht.

Inleiding.
Dit logo heb ik gemaakt als oefen logo. Omdat er overal veel café’s en koffietentjes zijn dacht ik dat het handig zou zijn om een logo te maken voor die doelgroep dat als standaard logo kan dienen in mijn portfolio. Omdat logo’s voor dit soort bedrijven vaak creatief en speels zijn dacht ik aan de combinatie tussen koffie en muziek op zo’n manier dat beide thema’s op een speelse manier naar voren komen. Afbeeldingen nemen vaak de dominerende positie in binnen de logo’s van deze bedrijven dus heb ik gekozen voor een logo dat bestaat uit alleen een illustratie. Dit bood mij ook een goede kans om mijn vaardigheden met schetsen en met het maken van illustraties door middel van de software te oefenen.
Het idee achter het logo.
Het idee achter dit logo is om uitgesproken onderdelen die koffie en muziek uitbeelden samen te brengen. Dit heb ik gedaan door een koffiemok te combineren met een vinyl platenspeler. Het logo kan dus goed gebruikt worden voor een café waar niet alleen koffie wordt geserveerd maar ook muziek wordt gedraaid. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een koffiemok en een grammofoonplaat, waarbij de grammofoonplaat in plaats van de koffie in de koffiemok ligt. De lepel beeldt daarbij de naald van de platenspeler uit. Aan de rook van de koffie heb ik een muzikale draai gegeven door er muzieknoten aan toe te voegen, de koffiemok maakt dus muziek. Dat was wat het plaatje compleet maakt. Uiteindelijk kwam de illustratie het beste uit de verf in zwart en wit.
Kleuren.
De kleuren van de koffiemok zijn zwart en wit. De rook heeft een grijze kleur maar dat ik heb vervaagd met behulp van de software in plaats van een lichtere tint grijs. Door die vervaging lijkt het meer op de waterdamp.
Lettertype.
Bij dit logo is er geen gebruik gemaakt van lettertype.
Symboliek.
De symboliek van dit logo blijkt uit zoals ik eerder beschreef uit de combinatie van de koffiemok, de grammofoonplaat en de rook. Dit samen geeft het een speelse uitstraling. Het logo spreekt volgens mij voor zich en heeft geen diepere symboliek.
De opbouw van het logo in stappen.

Omdat ik dit logo zomaar heb bedacht en niet in opdracht van een klant heb ik geen moodboard of mindmap om te laten zien. Want die stappen heb ik overgeslagen, op het moment dat ik besloot het logo te maken zal het idee al in mijn hoofd.
Wel heb ik een aantal schetsen gemaakt die hierboven te zien zijn, deze zullen ook terugkomen in de volgende stappen van de opbouw van dit logo. Het schetsen van de oor van de mok was het meest lastige onderdeel, dit komt omdat diepte hier een grote rol speelde en de juiste hoek pakken vond ik een uitdaging. Ik heb mijn schets uiteindelijk met de software aan moeten passen om het juiste resultaat te behalen. Een echt leermoment dus.

Toen ik de schetsen eenmaal had gemaakt heb ik deze gescand zodat ik ze in Adobe Illustrator kon voegen. Het overtrekken van de schetsen bleek een stuk gemakkelijker en al gauw had ik meerdere versies van de koffiemok klaar, zowel in zwart als in een kleurenpalet dat ik voor ogen had. Verschillende versies van het oor van de mok zijn op de afbeelding te zien. Dat was het moment waarop ik de opzet van de schetsen moest verlaten want het gaf niet het juiste resultaat.

De grammofoonplaat kon ik maken door middel van de ellips van de koffiemok. Ik heb een aantal patronen geprobeerd om de ringen van de plaat weer te geven. De versie die ik uiteindelijk het gebruikt staat rechtsonderin, de grijze ringen heb ik vervaagd waardoor ze meer op groeven dan op lijnen lijken.

De rook en de muzieknoten. De rook had ik niet goed geschetst (wat achteraf makkelijker zou zijn geweest) omdat ik een goed idee had hoe ik deze wilde maken. Het bleek wat meer gedoe dan ik had verwacht om de vormen vloeiend te krijgen met de tools in de software. De muzieknoot heb ik gemaakt door middel van het combineren van een aantal figuren. De noten heb ik schuin in de rook geplaatst en vervolgens heb ik de rook vervaagd.

Ten slotte heb ik een lepel gemaakt met de software en deze voorzien van een blok met een naald dat de naald van de grammofoonplaat uitbeeldt. De lepel ligt op verschillende posities om te testen wat het beste zou werken. Ik kreeg de plaats van de lepel niet op een plek waarmee ik tevreden mee was tot ik een heel aantal posities geprobeerd had. Ook heb ik uiteindelijk gekozen voor een zwart/witte illustratie omdat het bepalen van de juiste kleuren erg lastig bleek.
En daarmee was dit logo klaar om aan mijn portfolio te worden toegevoegd.
Slotwoord.
De reden dat ik dit logo heb gemaakt is omdat het goed in mijn portfolio kan dienen als voorbeeld logo voor café’s. Verder is het logo één van de meer creatieve ideeën die ik tot nu toe heb aangedurfd om uit te werken. Het was dan ook een echte uitdaging voor mijzelf als designer. Maar de hoofdreden dat het een logo van de maand is geworden is dat ik vind dat dit logo aardig is gelukt. Ik ben heel tevreden met het resultaat en ook best wel een beetje trots. Dit logo gaat zeker nog geruime tijd in mijn portfolio te zien zijn.
Bedankt voor het lezen van dit blog.
Tot de volgende logo van de maand, dan bekijken we het tweede logo van de maand januari 2021!
